hackathon
medicină de urgență, situații de urgență și reziliență
Despre eveniment:
În premiera națională, în luna noiembrie se vă desfășura primul Hackathon organizat între mediul academic, reprezentat de Centrul de Inovare în Sănătate al Universității Babeș Bolyai, sectortul public, reprezentat de DSU/SMURD, și cel privat, prin Romania Tech Nation – cea mai mare inițiativă a mediului privat în domeniul Tech.
Experți din domeniile eHealth și Tech, sub îndrumarea unor mentori remarcabili, vor dezvolta soluții care să rezolve cele mai presante provocări din domeniul medicinii de urgență și a situațiilor de urgență.
Evenimentul va avea loc între 24-27 noiembrie, fiind structurat sub forma unei perioade de traininguri ce abordează dezvoltarea și perfecționarea abilităților participanților, urmată de hackathon – componenta de competiție ce implică crearea și prezentarea unor idei/proiecte care să răspundă unei teme de lucru din domeniul medicinei de urgență, a situațiilor de urgență și reziliență.


Agenda:
17:00-18:00 Sesiune Introductivă – Ion G. Petrovai
18:00-19:00 Cum funcționează sistemul de urgențe – Dr. Hadrian Borcea
18:00-19:00 Training de pitching – Răzvan Cherecheș
18:00-18:30 Deschiderea evenimentului & prezentarea programului
18:30-19:30 Prezentarea ideilor preliminare
19:30 Sesiuni de mentorat
8:00-8:30 Coffee + Q&A
10:00-14:00 Sesiuni de mentorat
17:00-18:30 Prezentări finale
19:00 Ceremonia de acordare a premiilor și încheiere
Mentori:











Challenge-uri:
1. USER-FRIENDLY INTERFACE
CONTEXT:
În sistemul medical din România exista aproximativ 10-12 sisteme informatice diferite pentru gestionarea datelor medicale și de identitate a pacienților care sunt evaluați și tratați de către fiecare spital în parte. Acestea sunt denumite HIS – Hospital Information Systems. Fiecare HIS are o interfață – utilizator care permite introducerea datelor. Aceste interfețe sunt, în general, extrem de greoaie, departe de conceptul user-friendly generând foarte multe probleme și consumând resurse umane considerabile pentru introducerea datelor afectând grav funcționarea serviciilor medicale de urgență din spitale, care sunt primele care accesează aceste sisteme.
PROVOCARE:
Identificarea unei soluții care să permită transformarea interfeței de utilizator într-un mediu de input de date eficient și care să se adapteze oricărui HIS (Hospital Information Systems) disponibil în sistemul medical din România.
2. AUTOMATIZARE INTRODUCERE DATE EVIDENȚĂ STOCURI
CONTEXT:
Serviciile de urgență au în dotare echipamente, materiale și medicamente în cantități și complexitate ce sunt direct proporționale cu intensitatea și complexitatea activității serviciului respectiv. Menținerea evidenței stocurilor se realizează prin metode diferite, chiar dacă în majoritatea cazurilor sunt informatizate, greoaie și a căror acuratețe depinde de conștiinciozitatea utilizatorului. Trasabilitatea produselor și vizualizarea datelor introduse depinde de asemenea de utilizator.
PROVOCARE:
Identificarea unei soluții care să permită automatizarea introducerii datelor legate de stocuri (intrări, ieșiri, etc) specific mediului de lucru din serviciile de urgență. Soluția va include și un mecanism de trasabilitate eficient.
3. COMUNICAREA CU FAMILIA PACIENȚILOR
CONTEXT:
În majoritatea situațiilor, pacienții se află în zonele de tratament din UPU iar membrii familiilor acestora sunt în săli de așteptare sau la domiciliu. Comunicarea dintre personalul medical și aceștia este extrem de dificil de realizat, consumând timp și resurse.
PROVOCARE:
Identificarea unei soluții care să permită automatizarea transmiterii unor informații de bază legate de starea pacientului (de exemplu intensitatea durerii pe care o resimte pacientul crește sau scade, etc) membrului desemnat din familia pacientului, indiferent de locația în care se află acesta. Soluția va trebui să conțină și un mecanism facil de introducere a datelor relevante dar fără a conține date medicale detaliate (nume medicament, doză medicament diagnostic, etc).
4. TRIAJUL
CONTEXT:
Cu cât numărul pacienților / victimelor care au nevoie de asistență medicală este concomitent mai mare, cu atât crește dificultatea identificării acelora care ar avea nevoie de asistență cu prioritate sau care pot aștepta. Chiar dacă există algoritmi de triere și prioritizare, documentarea acestei trieri precum și analiza pe care se bazează deciziile sunt deseori viciate de: abordarea subiectivă a celui care efectuează triajul, documentare greoaie (în majoritatea situațiilor folosind hârtia, formulare sau etichete).
PROVOCARE:
Identificarea unei soluții care să permită automatizarea identificării principalelor elemente pe care se bazează algoritmii de triaj (poziție, atitudine, prezența suferinței, leziuni vizibile) chiar și de la distanță precum și a mecanismului decizional de prioritizare.
6. BATRANUL SINGUR
CONTEXT:
Obișnuit cu o independență a vieții cotidiene, la un moment dat, ca urmare a unui context a stării de sănătate, această independență se poate pierde brusc. În cazul în care persoana respectivă are alături de ea familia, această trecere este mai ușoară. În cazul celui singur, acest moment dificil se poate transforma într-o tragedie, și realitatea ne demonstrează că foarte des aceste tragedii au loc, nu rareori cu pierderea vieții celui aflat în imposibilitatea de a solicita sprijin.
Sistemul complex poate fi format în principal din:
-Echipamente de monitorizare de la distanță a anumitor parametri (frecvență cardiacă, tensiune arterială, electrocardiogramă) – periodic,
-Echipamente de alertare, tip buton de panică – permanent
-Echipamente de comunicare a prezenței – în baza unor proceduri
-Crearea unui dispecerat de monitorizare – în cadrul UPU
-Crearea unui sistem de proceduri și principii de integrare a persoanelor care necesită asistență prin aceste sistem
-Crearea unui sistem de proceduri și principii de integrare a persoanelor la care s-a identificat un nivel ridicat de dependență într-un sistem de asistență socială comunitară
PROVOCARE:
identificarea soluțiilor tehnice și informatice de supraveghere și solicitare activă sau pasivă de sprijin în momentele dificile în care se poate găsi vârstnicul.